Ταξιδιωτικά 4Χ4: η εξέλιξη των ειδών

Η αναγκαστική μου παραμονή στην Αθήνα την ώρα που στην Οίτη διαδραματίζεται το Wild Terrain, μου δίνει τον χρόνο να τελειώσω αυτό το άρθρο που δουλεύω εδώ και καιρό. Ουδέν κακόν αμιγές καλού που λένε, μιας και τα άρθρα στο site τα έχουμε λίγο παραμελήσει…

musashi

Q

panos

Τρία πολύ ολοκληρωμένα ταξιδιωτικά 4Χ4. Οι τρίθυρες εκδόσεις περιορίζουν την πρακτικότητα. Τα “κοντά” αμαξώματα όμως, έχουν μεγαλύτερη ευελιξία εκτός δρόμου. Με πλήρωμα δύο ατόμων, ο χώρος παραμένει υπεραρκετός.
——————————————————————————————————————————————————-
Στα extreme πρωτότυπα της εποχής μας, το όριο είναι η γνώση και η φαντασία του ιδιοκτήτη, καθώς βέβαια και το budget. Όλα είναι εντυπωσιακά, κάποια είναι ποιοτικά και ασφαλή.  Άσχετα από την ποιότητα τους όμως, όλα τα πρωτότυπα για τα οποία οι ιδιοκτήτες τους είμαστε πολύ περήφανοι…

860517_456312191108314_706991691_o

….χρηστικά δεν διαφέρουν και πολύ από κάτι τέτοιο…

toy jeep

Βέβαια, τα καλά πρωτότυπα έχουν τόση τεχνολογία και δουλειά σε θέματα ασφάλειας και ικανοτήτων που μάλλον όπλα είναι παρά παιγνίδια. Μοιάζουν όμως με παιγνίδια, ενώ η χρηστικότητα τους έξω από μια ειδική διαδρομή δεν είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή ενός παιγνιδιού.

Με τα 4Χ4 ταξιδιού, η ιστορία είναι εντελώς διαφορετική. Για να προσφέρουν την ελευθερία που δίνει ένα ταξίδι, πρέπει να καλύψουν κάποιες αρκετά αντιφατικές ανάγκες. Να έχουν δυνατότητα κάλυψης μεγάλων αποστάσεων με άνεση, αλλά και δυνατότητα διάσχισης εδαφών με λάσπη, άμμο, πετρώδες έδαφος, χιόνι ή ότι άλλο συναντήσει κανείς στο δρόμο του. Να μεταφέρουν μεγάλο βάρος και όγκο αποσκευών και εξοπλισμού, αλλά ταυτόχρονα να επιβιώσουν σε συνθήκες όχι ιδανικές για μεγάλο όχημα. Πρέπει να είναι αξιόπιστα, αλλά και ικανά ταυτόχρονα.

Το «ταξίδι περιπέτειας» είναι τόσο παλιό όσο και ο άνθρωπος. Πάντα ταξιδεύαμε, με τα μέσα της κάθε εποχής. Το overland στη μορφή που το ξέρουμε σήμερα ξεκίνησε στις πετρώδεις εκτάσεις και τις αμμοθάλασσες της Βόρειας Αφρικής κατά τον 2ο Π.Π. Η «ομάδα ερήμου μακράς εμβέλειας» (LRDG) αποτελείτο από Αυστραλούς, Νεοζηλανδούς, Καναδούς και Βρετανούς των SAS. Πραγματοποιούσε αποστολές αναγνώρισης και επιδρομές στην ανοιχτή έρημο, στηριζόμενη για εβδομάδες στις προμήθειες που μετέφερε. Ήταν αυτόνομη και δρούσε στα εχθρικά μετόπισθεν. Σύμφωνα με τα αρχεία των Γερμανών, επέφερε μεγαλύτερη φθορά στις δυνάμεις του Άξονα στη Β.Αφρική από ολόκληρη τη RAF.

Το φορτίο των οχημάτων ήταν αναγκαστικά υπερβολικό. Όσο η αποστολή προχωρούσε το φορτίο λιγόστευε, αφού λιγόστευαν τα καύσιμα και τα πυρομαχικά. Συχνά λιγόστευαν και οι επιβάτες.

s27

JeepSAS

Χρησιμοποιούσε ανοικτά αμερικάνικα οχήματα: φορτηγά Chevrolet του ενός τόνου και Jeep Willys MB, όλα βενζινοκίνητα. Diesel κινητήρες είχαν τότε μόνο μερικά φορτηγά των 3,5 τόνων και πάνω. Οι αποστολές μετέφεραν χιλιάδες λίτρα βενζίνης σε δοχεία και βαρέλια, μαζί με τροφή και εφόδια. Τα φορτηγά Chevrolet του ενός τόνου δεν ήταν 4Χ4, αλλά δικίνητα!! Η κάθε ομάδα είχε και ένα μικρό συνεργείο, με μηχανουργικά εργαλεία και ανταλλακτικά. Οι συνθήκες αυτών των αποστολών ακούγονται παράξενα στα δικά μας αυτιά.

(Θα άξιζε κάποιος να κάνει ένα άρθρο για την LRDG. Tα έγγραφα και οι φωτογραφίες της εποχής δείχνουν πόσο μακριά μπορεί να πάει τον άνθρωπο η θέληση και η ικανότητα. Σκεφτείτε μόνο να ψάχνεις στην έρημο πηγάδι με νερό σημειωμένο στο χάρτη, με την ηλιακή πυξίδα και τον εξάντα, έχοντας μαζί σου ασθενείς ή τραυματίες. Εμείς θεωρούμε δύσκολο να βρούμε με το GPS κανένα χαμένο μονοπάτι ή να κοιμηθούμε μια νύχτα στο χιόνι…)

Στο θέμα μας λοιπόν: Η δράση της LRDG γνώρισε μεγάλη δημοσιότητα στις χώρες της Κοινοπολιτείας και τα μέλη της απολάμβαναν status ηρώων μετά τον πόλεμο. Από αυτές τις χώρες ξεκίνησαν και οι πρώτες σοβαρές αποστολές overland τη δεκαετία του ’50. Δεν ξεκίνησαν απαραίτητα από τους ίδιους αυτούς ανθρώπους, αλλά η τεχνογνωσία που είχε αποκτηθεί από τις αποστολές στη Β. Αφρική αποτέλεσε το αρχικό database για τα ταξίδια αυτά.

LandRoverII

Βασικό όχημα για αυτές τις αποστολές ήταν το Land Rover SII, το καλύτερο όχημα της εποχής γι’ αυτό το σκοπό. Τα SII & III παρέμειναν τα δημοφιλέστερα 4Χ4 ταξιδιού μέχρι την δεκαετία του ’80, μαζί με τα θρυλικά Land Cruiser.

land_cruiser_hj_60

To Camel Trophy έφερε το ταξίδι περιπέτειας μέσα σε κάθε σπίτι, από την προβολή που είχε στα ΜΜΕ. Τα Land Rover του Camel Trophy ήταν πολύ σοβαρά φτιαγμένα, και μερικά event ήταν πραγματικά επικά. Το βάρος τους όμως δεν ήταν απλά μεγάλο, ήταν υπερφορτωμένα. Μεγάλο ποσοστό αυτού του βάρους ήταν ψηλά, με πολλά πράγματα και εργαλεία να κρέμονται στο εξωτερικό, στη σχάρα, στο καπό κλπ, αφού το εσωτερικό ήταν ήδη γεμάτο. Πολλοί ακόμα και σήμερα, επηρεασμένοι από αυτό το image, στολίζουν με ότι μπορεί να φανταστεί ο νους τους το εξωτερικό του οχήματος για να δείχνει πιο περιπετειώδες. Η προσέγγιση αυτή με βρίσκει τελείως αντίθετο, τόσο λειτουργικά όσο και αισθητικά, αλλά αυτά είναι υποκειμενικά κριτήρια.

camel 110

kalimantan96093

Πάντως ήταν υπέροχα οχήματα και πολύ επαγγελματικά φτιαγμένα για overland.

Σήμερα οι επιλογές είναι πολλές, και τα οχήματα γίνονται όλο και καλύτερα. Είναι όμως έτσι? Μήπως η κατηγορία των καθαρόαιμων οχημάτων περιπέτειας τείνει να εξαφανιστεί? Μήπως τα 4Χ4 χωρίζονται πια σε extreme παιγνίδια και σε ασφάλτινα SUV? Ευτυχώς όχι.

vm jk diesel

Οι diesel των 2.5 και 3.0 λίτρων της τελευταίας και προτελευταίας γενιάς καταναλώνουν τόσο καύσιμο όσο ένα δίλιτρο ατμοσφαιρικό μοτέρ βενζίνης, ενώ έχουν στις χαμηλές στροφές τη ροπή ενός βενζινοκίνητου V8. Τα σασί των σημερινών καθαρόαιμων 4Χ4 είναι 200% και 300% πιο ισχυρά σε σχέση με δύο δεκαετίες παλιότερα. Επιπλέον, αυτά τα οχήματα σήμερα είναι πιο αξιόπιστα και ταξιδεύουν με άνεση που θα φαινόταν αδιανόητη σε κάποιον παλαιότερο overlander. Συνολικά υπάρχουν σήμερα περισσότερες επιλογές, απλά χάνονται ανάμεσα στην πληθώρα των SUV που προσφέρουν οι κατασκευαστές. Ένα ταξιδιωτικό 4Χ4 πρέπει (κατά τη γνώμη μου πάντα) να έχει τις προδιαγραφές ενός οχήματος εργασίας, με την επιπλέον «υποχρέωση» να μεταφέρει το πλήρωμα:

  • Σασί τύπου σκάλας, για αντοχή στα κρουστικά φορτία.
  • Άκαμπτο άξονα τουλάχιστον πίσω, για τον ίδιο λόγο. Αν έχει δύο, ακόμα καλύτερα, αν και κάποια IFS  δεν έχουν θέμα αντοχής στα κρουστικά. Επιπλέον trussing στους άξονες, αν κριθεί αναγκαίο.
  • Heavy Duty ανάρτηση προσανατολισμένη στην αντοχή σε φορτίο. Οι πολύ σοφιστικέ αναρτήσεις δεν μπορούν να μεταφέρουν φορτίο.
  • Ελαστικά με λογικό ύψος για clearance, αλλά και αξιοπιστία σε ρουλεμάν, τιμόνι κλπ (π.χ. 32”), μικρό πλάτος για ευθυβολία και λογική κατανάλωση και με πέλμα μικτής χρήσης.
  • Μεγάλη χωρητικότητα και μεταφορική ικανότητα.
  • Δυνατό μοτέρ βενζίνης πολλών κυβικών ή ακόμη καλύτερα diesel, για ροπή και μεγαλύτερη αυτονομία.
  • Προστασία από πιθανό νοθευμένο καύσιμο (φίλτρα, υδατοπαγίδες)
  • Προστασία περιμετρικά και στο κάτω μέρος για ελαχιστοποίηση της ζημιάς από επαφές με τη φύση ή με άλλο όχημα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
  • Πλήρη εξοπλισμό recovery και extraction.
  • Όσο το δυνατό λιγότερες μετατροπές, ώστε να μη χαλάσει η εργοστασιακή αξιοπιστία. Σε μετάδοση και μοτέρ, καθόλου μετατροπές αν είναι εφικτό. Για να μπορείς με το VIN σου να βρεις ανταλλακτικά στο πουθενά. Όπως χρειάστηκε να κάνουμε στο Σιράζ – και αν δεν μπορούσαμε να τα βρούμε, ακόμα εκεί θα ήμασταν 🙂
  • Όσο το δυνατό πιο minimal εξωτερικό φτιάξιμο. Να μην είναι σαν περίπτερο και να ταξιδεύει χωρίς θόρυβο από τα περιμετρικά αξεσουάρ. Το concept του «4Χ4 – σπιτιού», με σκηνές, τουαλέτες, μπάνια, ψυγείο, κουζίνα και βεράντα ταιριάζει περισσότερο σε μπροσούρα εταιρείας που «πουλάει» περιπέτεια, παρά σε real life ταξίδια παντός εδάφους. Άσε που προσθέτουν βάρος σε ένα ήδη πολύ βαρύ όχημα.
  • Άριστη συντήρηση και μηχανική κατάσταση.

Ένα καλοφτιαγμένο τέτοιο όχημα είναι όμορφο. Δίπλα σε ένα extreme πρωτότυπο τύπου trophy, έχει διαφορετική ομορφιά, πιο κλασσάτη. Αν ήμουν φαλλοκρατικό γουρούνι θα έλεγα πως είναι σα να βλέπεις δίπλα-δίπλα δύο πολύ όμορφες γυναίκες, μια πολύ κυριλάτη και ψαγμένη τύπισσα και μια super ερωτική τσούλα. Η καθεμία έχει τη χάρη της και τις εφαρμογές της. Όμως είμαι σοβαρός κύριος και δεν κάνω τέτοιες σεξιστικές παρομοιώσεις.
black

(Θέλετε και visual με τύπισσα και τσούλα? Τι με λέτε, πλάκα με κάνετε?)

Είχα την τύχη να αποκτήσω το πρώτο μου ταξιδιωτικό όχημα μόλις το 2005, diesel και πεντάπορτο. Όλα τα προηγούμενα 4Χ4 που είχα ήταν τρίθυρα και βενζινοκίνητα, προσπαθώντας να τα συνδυάσουν όλα σε ένα. Τι απίστευτη απόλαυση τα πρώτα ταξίδια, Ελλάδα και εξωτερικό!

mothership

Δεν πρόλαβα όμως να το φτιάξω, ούτε να το χαρώ, καθώς καταστράφηκε στο τροχαίο του ’06 πριν κλείσει χρόνο. Από τότε έγινα προληπτικός και άρχισα να πιστεύω στο μάτι και τη γλωσσοφαγιά.
Update 2013: Λίγο μετά κυκλοφόρησε το πεντάπορτο JK diesel.  Tο «ιδανικό όχημα» κατά τη γνωμη μου, το σχεδίασε η Jeep και το έβγαλε σε παραγωγή (προσθέτοντας και μια γερή δόση από ηλίθια ηλεκτρονικά). Αξέχαστη η 5ετής συμβίωση μαζί του και τα ταξίδια που κάναμε.

Η ομάδα μας έχει αξιόλογη τεχνογνωσία στα 4Χ4 ταξιδιού. Το άρθρο αυτό μπορεί να γίνει η αρχή μιας μεγαλύτερης δουλειάς για το θέμα, στην οποία θα συμβάλλουν και άλλα μέλη γράφοντας τις απόψεις τους και τις εμπειρίες τους. Θα είναι ενδιαφέρον να γραφτούν και απόψεις που διαφέρουν μεταξύ τους ή με τις αρχικές. Σκεφτείτε πόσο υλικό θα έχουμε σε 5 ακόμα χρόνια? Ο Πάνος μπορεί να φροντίσει για το σχετικό layout.

Mike Miskis


23 Comments to “Ταξιδιωτικά 4Χ4: η εξέλιξη των ειδών”:
  1. Παναγιώτης says:

    Άντε μπράβο! Καιρός ήταν να διαβάσουμε κάτι καινούργιο. Τώρα που θα βρεθούμε στη Ροδόπη δε σχεδιάζουμε κανα ταξιδάκι;

  2. Mike Miskis says:

    Anytime φιλαράκι!!

  3. Musashi says:

    Mike μου με συγκίνησες! Νομίζω ότι ξαναγεννιέται η ιδέα της ομάδας!

  4. Mike Miskis says:

    Ευχαριστώ φιλαράκι!. Νομίζω η ομάδα αναπτύσεται φυσιολογικά. Το λέει και η παιδαγωγική, με την οποία ασχολούμαι τελευταία:
    “η ανάπτυξη της προσωπικότητας παρουσιάζει δύο άλματα, ένα στο πρώτο έτος της ζωής, το επόμενο στην εφηβεία”…

  5. Iakovos says:

    Καταπληκτικό το άρθρο σου Μαικ.

    Πραγματικά αναμόχλευσες την φωτιά για ταξιδάκι που σιγο-καίει μέσα μας!

    ΥΓ 1. Εκείνη την φωτογραφία μόνο (που δεν περιέλαβες πιο πάνω), όταν την βρείς στείλε μου την για
    εξέταση!

    ΥΓ 2. Ίσως τελικά, αξιζε και δικαιώθηκε, όπως είπες και εσύ, η απουσία απο την Οίτη αλλά και το στησιμο που έφαγα σήμερα απο το φίλο μας το ΣΑΚΗ!

  6. Dinos says:

    Σφιχτό και περιεκτικό το άρθρο σου Mike! (Βέβαια, ο κόσμος που περιγράφεις, τότε πολεμούσε και προσπερνάω τον υπαινιγμό σου). Επίσης, θα ήθελα παρακαλώ πολύ, περισσότερες σεξιστικές αναφορές.
    Πάντως από τα γραφόμενά σου ξεκαθάρισα ποια θα είναι η επόμενη κυριλάτη και ψαγμένη τύπισσα.

  7. Mike Miskis says:

    Ντινάρα, χαίρομαι που επέλεξες!! Ανυπομονώ να μάθω την επιλογή…

    Αυτό που λες για τον πόλεμο είναι αδιαμφισβήτητα σωστό, η αναφορά μου όμως είχε να κάνει με μια αμιγώς εθελοντική ομάδα (παρέλειψα να το αναφέρω στο άρθρο).

    ….Σεξιστικές αναφορές? Ποιος τον ακούει τον Ιάκωβο….

  8. Βίκυ says:

    Καλέ μου φίλε, Μισκή. Δε νομίζω μετά από όσα έγραψες, να μη περιμένεις απάντησή μου. Ατυχής ο παραλληλισμός γιατί με έκανε να αισθανθώ ότι διαβάζω Playboy.
    Μετά τιμής κ. Βίκυ.

  9. Mike Miskis says:

    Βίκυ μου αγαπημένη και υπέροχη, φυσικά και περίμενα την απάντηση σου!!

    (λες να πιάσω δουλειά στο Playboy?)

  10. Dinos says:

    Μάλλον για την “ΕΣΠΡΕΣΟ” μιλάτε.
    Πάνο, το κόλπο με τις φωτο το βλέπω και σε άλλα sites, αλλά στο δικό μας φόντο αδικούνται.

  11. Παναγιώτης says:

    @Dinos:
    Τι φόντο προτείνεις;
    (Προς το παρόν πάχυνα λίγο το περίγραμμα…είναι καλύτερα;)

  12. Musashi says:

    Τι θα γίνει μονο εσείς θα έχετε avatar;;; και βγάλε το περίγραμμα, νομίζω ότι είναι πολύ μικρό για να ε΄χει και περίγραμμα,

  13. Παναγιώτης says:

    Χωρίς περίγραμμα δεν είναι ωραίο. Για το avatar:

    1.πας στο site:

    http://www.gravatar.com
    κανεις registration με το email σου, ανεβάζεις φωτό, την κροπάρεις κλπ.

    2.στο δικό μας site:
    στο dashboard αριστερά στο κάθετο μενού –> profile
    και κοιτάς αν το email είναι το ίδιο μ’ αυτό που
    χρησιμοποίησες στο gravatar.com

    αν όλα παν καλά η φωτό σου θα εμφανίζεται παντού στο site…

  14. Dinos says:

    Κάνε μια δοκιμή λευκό το παχεμένο περίγραμμα.

  15. Παναγιώτης says:

    Το έκανα λευκό, πώς σου φαίνεται;
    Το avatar σου είναι σούπερ! Είσαι πολύ μεγάλος!

  16. Dinos says:

    Ωραίο φαίνεται. Θα μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το λευκό, όπως Μισκής.

  17. Παναγιώτης says:

    …και αν κάποιος θέλει να εκμεταλλευθεί το μαύρο; Έχοντας σαν πλαίσιο το λευκό που είναι διαφορετικό απ’ το μαύρο φόντο, αναγκαστικά το avatar θα είναι τετράγωνο. Αν όμως το πλαίσιο είναι μαύρο ή δεν υπάρχει καθόλου πλαίσιο τότε το avatar μπορεί να΄χει ότι σχήμα θέλουμε, σωστά;

    Υ.Γ. Ζητώ συγνώμη από τον αρθρογράφο για την άσχετη συζήτηση περί avatar.

  18. stelios says:

    Για το Ντίνο:
    http://www.toyota.gr/cars/coming_soon/land_cruiser/index.aspx
    Οι τιμές ξεκινούν από 59250€ (τρίπορτο, πετρέλαιο).

  19. Mike Miskis says:

    Πάνο, ελεύθερα!!

    Στέλιο, αυτές που μας δείχνεις ρε φίλε δεν είναι ψαγμένες τύπισσες. Έλα φιλαράκι, μπορείς και καλύτερα!!

    (αδύνατο να μη σε πειράξω, γι’αυτό τα κορίτσια της ομάδας θα μου βάλουν βιτριόλι στον espresso και δε θα χαρώ τα λεφτά που βγάζω από το playboy)

  20. Dinos says:

    Πολύ σωστά Πάνο.
    Από την Παρασκευή έχω βάλει λευκό φόντο και δε το δείχνει το ρημάδι. Θα περιμένω…

  21. Dinos says:

    Στέλιο ψιλομαρέσει!

You must be logged in to post a comment.