Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε στο forum το4χ4 και νομίζω ότι αξίζει να το διαβάσουμε
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑ ΤΥΝΗΣΙΑ 2005
Η ιδέα έπεσε μια ανοιξιάτικη νύκτα για ένα ταξίδι σε έρημο σε αραβική χώρα .Η Συζήτηση περιστράφηκε για Συρία Ιορδανία κάτι που είχε κάνει η λέσχη της Εκάλης το 2000 και φαίνεται εύκολο χιλιομετρικά έχοντας σαν ορμητήριο την ακριτική πόλη της Ορεστιάδας.
Λόγω δύσκολων καιρών όμως στην περιοχή (βία –απειλή πόλεμου στην Συρία)αποφασίστηκε η μακρινότερη διαδρομή με στόχο την Σαχάρα στη νότια Τυνησία στη βόρεια Αφρική .
Ξεκινήσανε λοιπόν δύο άτομα της μικρής ομάδος του ταξιδιού για συλλογή πληροφοριών από ανθρώπους που είχαν ανάλογη εμπειρία , από ταξιδιωτικούς οδηγούς της Τυνησίας και από χάρτες . Αφού καταστρώθηκε το σχέδιο του ταξιδιού οι θέσεις της διανυκτερεύσεως οι χώροι των επισκέψεων και συγκεκριμενοποιήθηκε η ομάδα ,ορίστικε και η ημερομηνία του ξεκινήματος η 03 ΣΕΠ 2005 .
Ξεκινώντας λοιπόν την πολυπόθητη ημέρα και αφού κάναμε 800 km από την Ορεστιάδα έως την Ηγουμενίτσα συνεχίσαμε κάνοντας άλλα 800 km διασχίζοντας την νότιο Ιταλία όπου φτάσαμε στο Τrapani της Σικελίας από όπου πήραμε το καράβι για Τυνησία .Την απογοήτευση που πήραμε από τον ανοργάνωτο τρόπο ελέγχου και επιβίβασης στο καράβι στην Ιταλία μας την εξισορρόπησε η πολύ καλά οργανωμένες γραφειοκρατικές διαδικασίες ελέγχου και εισόδου στην χώρα της Τυνησίας .
Έχοντας θετικές εντυπώσεις με την άφιξη μας στο λιμάνι της Τύνιδας συνεχίσαμε προς ανεύρεση ξενοδοχείου στην πρωτεύουσα της Τυνησίας. Οι τιμές των ξενοδοχείων ήταν πολύ καλές οι οποίες ξεκινούν από 70 δηνάρια τα τριών αστέρων και φτάνουν έως τα 200 δηνάρια τα πέντε αστέρων υπέρ λουξ ξενοδοχεία στο κέντρο της πόλης .
Στην περιοχή γύρω από την Τύνιδα αφιερώσαμε μια ολόκληρη ημέρα επισκεπτόμενοι την περιβόητη Καρχηδόνα και στην συνέχεια το κοσμοπολίτικο Μεσογειακό χωριό SIDI BOU SAID του οποίου η αρχιτεκτονική και ο χρωματισμός των οικιών (λευκό και γαλάζιο) δεν διέφερε σε τίποτα από ένα δικό μας αιγαιοπελαγίτικο νησί .
Σύμφωνα όμως με το πρόγραμμα έπρεπε να πάρουμε νότια κατεύθυνση ,όπως και έγινε. Μέσω αυτοκινητοδρόμου και μετά από 140 χιλιόμετρα συναντήσαμε την πόλη SOUSSE καθώς και τις συνεχόμενες παραλιακές πόλεις PORT EL KANTAOUI και το MONASTIR η οποιες μας εξέπληξαν για την ποικιλόμορφη νυχτερινή ζωή που διαθέτουν. Διανυκτερεύσαμε στην SOUSSE .Την επομένη ημέρα ξυπνήσαμε στις 08: 00 πήραμε πρωινό στο ξενοδοχείο (από τις καλύτερες στιγμές στο ταξίδι )και αφού καταστρώσαμε τα σχέδια μας αναχωρήσαμε στις 09:00 για τον προορισμό της ημέρας την πόλη TAMERZA στην ανατολική πλευρά της Τυνησίας δίπλα στα σύνορα με την Αλγερία . Στάση στην πόλη KAIROUAN στην κεντρική Τυνησία όπου είχαμε πληροφορίες για την αγορά της . Επίσκεψη στην Μεδίνα (παλιά πόλη ) όπου και βρίσκεται η αγορά της και αφού επιδοθήκαμε σε ανελέητα αλλά απαραίτητα παζάρια με τους τυνήσιους εμπόρους , τα οποία βέβαια είναι δεδομένα για κάθε αραβική-μουσουλμανική χώρα που σέβεται τον εαυτό της , αναχωρήσαμε για τον προορισμό μας . Επόμενη στάση η πόλη GAFSA στην κεντρική Τυνησία για ανασυγκρότηση δυνάμεων . Η ιδέα το να αλλάχτει το δρομολόγιο για TAMERZA ακολουθώντας τα διαδρομή δια μέσω MOYLARES -REDEYET όπου στο χάρτη ήταν σημειωμένος σαν χωματόδρομος μας βρήκε όλους σύμφωνους. Εξ άλλου για περιπέτεια πήγαμε Προς μεγάλη μας απογοήτευση όμως οι Τυνήσιοι φροντίσανε να ασφαλτοστρώσουνε την διαδρομή αυτή. Το τοπίο μας μάγεψε θυμίζοντας τοπία από ταινίες western .Aργά το απόγευμα φτάσαμε στην όαση της TAMERZA όπου υπάρχουν δυο όμορφα σημεία τρεχούμενου νερού με καταρράκτες, μέσα σε πυκνή βλάστηση από φοινικόδεντρα ,όταν σε απόσταση 50-με 100 μέτρα ξεκινάει η στέπα και η έρημος. Σε αναζήτηση ξενοδοχείου για βραδινό ύπνο επιλέξαμε το RESIDENCE DES OASIS MONTAGNEUSES με 20 δηνάρια το άτομο ένα πολύ καλό αυθεντικό Τυνησιακό ξενοδοχείο. Στην πόλη βέβαια υπάρχει και το TΑMERZA PALLAS ξενοδοχείο πολυτελείας, με κόστος 200 δηνάρια το δωμάτιο .Γευματισαμε το βραδινό μας σε ένα πολύ καλό παραδοσιακό εστιατόριο με άριστη εξυπηρέτηση και άψογο αφεντικό ο οποιος μας μύησε σε παραδοσιακές Τυνησιακές σπεσιαλιτέ. Εκεί γνωρίσαμε και τον Faruk, τον ντόπιο οδηγό μας, που την επόμενη μέρα θα μας οδηγούσε σε μια απόσταση 120 km μέσα στην έρημο .
Πρωινό ξύπνημα την επομένη, ετοιμασία αυτοκίνητων και αναχώρηση στις 08:00 με κατεύθυνση νότια με στόχο την όαση της NEFTA.
Μέσα από ορεινό βραχώδη άνυδρο τοπίο με καταπληκτικής ομορφιάς φαράγγια διασχίσαμε τον δρόμο του στρατηγού Romel, αρχηγού τον γερμανικών δυνάμεων στον β¨ παγκόσμιο πόλεμο. Διασχίσαμε το CHOTT EL CHASSA μια αποξηραμένη αμμώδης λίμνη περνώντας από το σημείο όπου γυρίστηκε ένα επεισόδιο της ταινίας ο πόλεμος των άστρων όπου έγινε η απαραίτητη στάση για φωτογραφίες.
Σε όλη αυτή τη διαδρομή συναντούσαμε τα σύγχρονα καραβάνια τουριστών
οι όποιοι μεταφέρονται πλέον από τους τυνήσιους TOUR OPERATORS με τα νέα πλοία της έρημου τα TOYOTA LAND CRUISER και NISSAN PATROL που αντικαταστήσανε τα καραβάνια των καμηλών . Φτάνοντας στην όαση της NEFTA προχωρήσαμε για TOZEUR μέσα σε αμμοθύελλα όπου αφήσαμε τον οδηγό μας και επιδιορθώσαμε το κλαταρισμένο λάστιχο του jimny. Διασχίσαμε το δρόμο του CHOOT EL JERIND την νοτιότερη από τις αλμυρές λίμνες της ενδοχώρας .
Με θερμοκρασία 45 βαθμούς Κέλσιου στις 12:00 το μεσημέρι και το θερμόμετρο να ανεβαίνει περάσαμε την πόλη KEBILI και σταματήσαμε στην DOUZ για τις τελευταίες προμήθειες (νερό καύσιμα ψωμί ).αφου ξεκουραστήκαμε αναχωρήσαμε για το KSAR GHILANE προορισμό της ημέρας για διανυκτέρευση στo camping της περιοχής.
Μετά την DOUZ διασχίζοντας άσφαλτο για 60 km και 80 km γραναζωτό χωματόδρομο φτάσαμε αργά το βράδυ στο KSAR CHILANE την νοτιότερη όαση της Τυνησίας πριν το μεγάλο ανατολικό αμμόλοφο. Άξιο προσοχής είναι για όσους ταξιδέψετε στην περιοχή αυτή να έχετε έντονη την προσοχή σας για αδέσποτες καμήλες που διασχίζουν το δρόμο ανενόχλητες. Ψάχνοντας και ρωτώντας τους κατοίκους του μικρού χωριού ανακαλύψαμε μέσα στο σκοτάδι το camping που θα διανυκτερεύαμε. Εκεί προς μεγάλη μας έκπληξη αντικρίσαμε έναν στόλο αυτοκινήτων αποτελούμενο από 25 land cruiser και καμία 100 ευρωπαίους τουρίστες να απολαμβάνουνε το δείπνο τους.
Αφού γίνανε οι απαραίτητες διατυπώσεις με τον ιδιοκτήτη στήσαμε τις σκηνές μας ετοιμάσαμε το φαγητό μας και απολαύσαμε το πρώτο μας βράδυ κάτω από τον έναστρο ουρανό της Σαχάρας χαλαρώνοντας ύστερα από μια ζεστή και κουραστική ημέρα .
Η όαση του KSAR GHILANE προς πληροφόρηση σας δημιουργήθηκε τυχαία στο σημείο αυτό το 1959 όταν η τότε κυβέρνηση ψάχνοντας για πετρέλαιο ανακάλυψε νερό σε βάθος 600 μέτρων σε πολύ μεγάλες ποσότητες . Εκμεταλλευόμενοι το νερό που βγήκε στην επιφάνεια δημιουργήθηκε ένας επίγειος παράδεισος στην μέση της έρημου που έγινε τουριστικός προορισμός για ανθρώπους που αναζητούν την απόλυτη περιπέτεια μέσα στην έρημο. Από υποδομή η περιοχή διαθέτη ένα μικρό τυνησιακό χωριό τρία camping με τις απαραίτητες υποδομές μια φυσική πισίνα όπου ο επισκέπτης μπορεί να απόλαυση ελευθέρα το μπάνιο του ,δυο καφέ γύρω της και ένα πολυτελέστατο ξενοδοχείο με πισίνα με 30 κλιματιζόμενα δωμάτια με 160 δηνάρια το δίκλινο δωμάτιο .Τον χειμώνα δε ο χώρος φτάνει να φιλοξενεί έως και 5000 άτομα κυρίως Ιταλούς–Γάλλους και Ισπανούς που φτάνουν εδώ με τα δικά τους τετρακίνητα οχήματα..
Από την όαση του KSAR GLILANE κάναμε εξορμήσεις με φίλους από την Ιταλία που γνωρίσαμε εκεί διεισδύοντας βαθιά μέσα στην έρημο .
Αξιοπερίεργο είναι το αρχαίο ρωμαϊκό φρούριο μέσα στην Σαχάρα που είναι αποκομμένο κατά δεκάδες χιλιόμετρα από το πλησιέστερο σημείο ανθρώπινης παρουσίας .
Αντικρίζοντας τα αυτοκίνητα των φίλων Ιταλών νιώσαμε λίγο άβολα βέβαια αλλά η συνεχεία απέδειξε ότι τα δυο jimmy και το kιa sportage κινούνταν με μεγάλη άνεση επάνω στην ψιλή άμμο της έρημου ακολουθώντας τα μεγάλα αυτοκίνητα και μάλιστα βοηθώντας τα σε περιπτώσεις κολλήματος (υπάρχει σχετικό βίντεο για όσους δεν πιστεύουν ).
Η υπόλοιπη μέρα κύλησε χαλαρά με μπάνιο στην πισίνα , συζήτηση με τους ιταλούς και βόλτες στην γύρω περιοχή με καμήλες και άλογα που διαθέτουν με κάποιο αντίτιμο οι κάτοικοι της περιοχής .
Το βράδυ στο δείπνο ήρθαμε σε επαφή, οπτική ευτυχώς, με έναν απρόσκλητο επισκέπτη ,τον περιβόητο σκορπιό της έρημου (15cm) που τόσα είχαμε ακούσει για αυτόν ο οποίος έκανε την βόλτα του ανενόχλητος ανάμεσα μας . Δημιούργησε βέβαια λίγα ψυχολογικά προβλήματα σε κάποιους από την παρέα μικρά βέβαια όσον αφορά τον βραδινό ύπνο στη σκηνή. Την τρίτη ημέρα αφού μαζέψαμε τα πράγματα μας πήραμε τον δρόμο προς τον πολιτισμό. Πάλι 80 χιλιόμετρα χωματόδρομος αλλά αυτή την φορά ο δρόμος είχε κλείσει με θίνες από άμμο λόγω της βραδινής αμμοθύελλας αναγκάζοντας μας να ακολουθήσουμε παράπλευρα μονοπάτια εκτος του χαραγμένου δρόμου.
Στο μέσον της απόστασης πάθαμε και την πρώτη ζημία σε ένα από τα αυτοκίνητα της ομάδος. Μετά από ένα άλμα σε μια θύνη άμμου ενός μέτρου ύψους έσπασε η ράβδος panhar σε ένα Suzuki jimmy την οποία επισκευάσαμε όπως όπως με ιμάντες. Με κόπο φτάσαμε στην πλησιέστερη πόλη την MATMATA όπου διέθετε ένα υποτυπώδες συνεργείο .Βέβαια έως να επισκευαστεί το αυτοκίνητο μας δόθηκε η ευκαιρία να θαυμάσουμε στη MATMATA τα περιβόητα σπίτια των τρωγλοδυτών ,σπίτια που είναι κατασκευασμένα μέσα στο έδαφος .
Η εμπειρία της επισκευής δεν ήταν ότι το καλύτερο και το αυτοκίνητο έφυγε με επιδιορθωμένο το πρόβλημα κατά το ήμισυ . Τελικά το πρόβλημα επιδιορθώθηκε μετά από έξι μέρες στο Palermo της Ιταλίας σε ιδιωτικό συνεργείο .
Λόγω του περασμένου της ώρας διανυκτερεύσαμε σε μια παραλιακή πόλη την GAFSA η οποία δεν έχει να επιδείξει τίποτα το ιδιαίτερο. Την επόμενη πήραμε τον δρόμο της επιστροφής για το λιμάνι της Τύνιδας κάνοντας ακόμη μια διανυκτέρευση στην εντυπωσιακή πόλη της SOUSSE .
Το ταξίδι έφτανε στο τέλος του παίρνοντας το δρόμο της επιστροφής για την Ελλάδα. Αφήνοντας την Τυνησία διέκρινες ζωγραφισμένη την απογοήτευση στα πρόσωπα όλων μας .Τα συναισθήματα μας ήταν ανάμικτα έχοντας από την μια μεριά την επιστροφή μας στην πατρίδα και από την άλλη τις δεκαπέντε μέρες ατελείωτης περιπέτειας σε μια άγνωστη βόρειο αφρικάνικη χώρα .Υποσχεθήκαμε στους εαυτούς μας ότι θα επαναλάβουμε το ταξίδι μας στην καυτή πρόκληση της Τυνησιακής Σαχάρας. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον χορηγο μας ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ Α.Ε αντιπροσωπεία της KIA -HUNDAI στην Ορεστιάδα ,τους Μιχάλη Μουρατίδη και Άγγελο Σωτηρούδη για τις πρώτες πληροφορίες σχετικά με το ταξίδι.
ΤΕΛΟΣ
ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝΕ ΟΙ ΧΑΡΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
ΤΑΣΟΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ
ΘΩΜΑΣ ΓΩΓΟΥ
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΕΥΜΟΡΦΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΕΡΑΜΙΤΣΗΣ
ΚΑΡΑΚΟΛΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΤΑΞΙΔΙΟΥ
ΠΡΟΣΒΑΣΗ
Από Τράπανι της Σικελίας δρομολόγια ανά δύο ημέρες
προτείνεται όμως η ακτοπλοϊκή γραμμή μέσω Νάπολης για αποφυγή οδικής ταλαιπωρίας στην νότιο Ιταλία
ΧΡΗΜΑ
Ένα δηνάριο Τυνησίας 0,64 λεπτα .
Ενα δηνάριο TΤυνησίας = 1000 millims
ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ
Για τον μήνα Σεπτέμβριο στην έρημο 45 C την ημέρα με 30C την νύχτα
ΚΑΥΣΙΜΑ
Βενζινάδικα υπάρχουν παντού όπου υπάρχει άσφαλτος ανά 50 km
Τιμή βενζίνης από 750 millims εως 950 millims
Τιμή πετρελαίου 650 millims
ΚΙΝΗΤΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ
Δουλεύουνε παντού κατά μήκος της ασφάλτου και η υπάρχει συνεχής επέκταση στα πιο απίθανα μέρη όπου υπάρχει ανθρώπινη παρουσία
ΑΓΟΡΕΣ
Απαραίτητο το παζάρι και σε πολλά πράγματα η τιμή πώλησης των προϊόντων κατεβαίνει έως και το 1/6 της αρχικής τιμής
ΠΛΟΗΓΗΣΗ
Χάρτης της MICHELIN
Απαραίτητα δυο GPS στην ομάδα για διείσδυση στην έρημο
όπως και 2 μπιτόνια 20 lit.
Απαραίτητη η δεύτερη ρεζέρβα
Απαραίτητο ένα καλά οργανωμένο φαρμακείο
Επιλέξτε να επισκεφτείτε την Τυνησία από Οκτώβριο έως Απρίλιο
Γράψανε Χάρης Οικονόμου
Θωμάς Γώγος